نازایی یک وضعیت ترسناک برای زوجینی است که می خواهند بچه دار شوند. به طور کلی ، تقریباً 25٪ از کل زنان در هر زمان از زندگی خود با نازایی روبرو هستند.

در سراسر جهان ، 8 تا 12 درصد از زوجین دچار مشکلات نازایی هستند. نازایی چیست؟ می توانید اطلاعات مربوط به دلایل نازایی ، علائم نازایی و روش های درمانی را در مقاله ما بیابید:

نازایی چیست؟

نازایی (ناباروری) شرایطی است که زوجین نمی توانند بطور طبیعی بچه دار شوند. معمولاً پس از گذشت 12 ماه از رابطه جنسی منظم و بدون پیشگیری از بارداری ، به عنوان  باردار نشدن تعریف می شود. از لحاظ پزشکی برای اینکه بتوان گفت که یک زوج مشکل ناباروری دارند یا به نازایی مشکوک هستند، زوج های زیر 35 سال باید حداقل یک سال رابطه جنسی منظم و بدون پیشگیری و افراد بالای 35 سال نیز حدود 6 ماه رابطه جنسی بدون پیشگیری داشته باشند.

علل نازایی:

در طی تخمک گذاری و لقاح ، برای باردار شدن باید تمام مراحل به درستی انجام شود. بعضی اوقات مشکلاتی که باعث ناباروری در زوج ها می شوند می توانند مادرزادی باشند یا در هر زمان از زندگی ایجاد شوند.

دلایل ناباروری می تواند زنان و مردان را تحت تأثیر قرار دهد. بطور کلی:

– در حدود یک سوم موارد مشکلات از مرد است

– در حدود یک سوم موارد مشکلات از زن است

– در موارد باقیمانده ، زن و مرد هر دو با مشکل روبرو هستند یا هیچ علتی را نمی توان شناسایی کرد.

علل ناباروری در مردان:

اینها شامل موارد زیر است:

– تولید یا عملکرد غیر طبیعی اسپرم در اثر بیضه ها ، اختلالات ژنتیکی ، مشکلات سلامتی مانند دیابت یا عفونت هایی مانند کلامیدیا ، سوزاک ، اوریون یا HIV.

– عروق بزرگ شده در بیضه (واریکوسل) همچنین می تواند بر کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد.

– مشکل در تحویل اسپرم به دلیل مشکلات جنسی مانند انزال زودرس ؛ برخی بیماری های ژنتیکی مانند فیبروز کیستیک. مشکلات ساختاری مانند انسداد بیضه.  آسیب و یا صدمه به اندام های تولید مثل.

– قرار گرفتن در معرض بیش از حد برخی از عوامل محیطی مانند سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی و پرتودرمانی.

– مصرف سیگار، الکل ، مصرف برخی داروهای خاص مانند ، آنتی بیوتیک ها ، داروهای فشار خون ، استروئیدهای آنابولیک یا سایر موارد نیز ممکن است در باروری تأثیر بگذارد.

– قرار گرفتن در معرض مکرر گرما ، مانند سونا و یا وان های گرم ، می تواند دمای هسته بدن را افزایش داده و تولید اسپرم را تحت تأثیر قرار دهد.

– آسیب های مرتبط با سرطان و درمان آن از جمله پرتودرمانی یا شیمی درمانی. درمان سرطان بعضی اوقات می تواند تولید اسپرم را به طور جدی مختل کند.

علل ناباروری در زنان:

علل ناباروری زنان می تواند شامل موارد زیر باشد:

– اختلالات تخمک گذاری که بر آزادسازی تخم ها از تخمدان ها تأثیر می گذارد. اینها شامل اختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک است.  هایپرپرولاکتینمی ، پرولاکتین بیش از حد (هورمونی که تولید شیر مادر را تحریک می کند) همچنین می تواند از تخمک گذاری جلوگیری کند. پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد یا باعث نازایی شود. علل زمینه ای ممکن است شامل ورزش بیش از حد، اختلالات در خوردن، صدمه یا تومور باشد.

– ناهنجاری ها با باز شدن دهانه رحم ، پولیپ در رحم یا ناهنجاری های دهانه رحم از جمله شکل رحم. تومورهای غیر رحمی (خوش خیم)  در دیواره رحم به ندرت می توانند لوله‌های فالوپی را مسدود کرده و باعث نازایی شوند.

– آسیب یا انسداد لوله فالوپ که اغلب در اثر التهاب لوله فالوپ ایجاد می شود. این معمولاً می تواند در اثر بیماری التهابی لگن ناشی از عفونت مقاربتی ، آندومتریوز یا چسبندگی ایجاد شود.

– اگر بافت آندومتر در خارج از رحم رشد کند ، آندومتریوز ممکن است بر عملکرد تخمدان ها ، رحم و لوله های فالوپ تأثیر بگذارد.

– نارسایی اولیه تخمدان (یائسگی زودرس) ، عملکرد تخمدان ها متوقف شده  و قاعدگی قبل از سن 40 سالگی به پایان می رسد. اگرچه علت آن ناشناخته است ، برخی از عوامل با یائسگی زودرس همراه هستند ، از جمله بیماری های سیستم ایمنی بدن ، برخی از شرایط ژنتیکی مانند سندرم ترنر یا ناقلین ، سندرم ایکس شکننده ، پرتودرمانی یا شیمی درمانی و سیگار کشیدن.

– باندهای بافت زخمی که پس از چسبندگی لگن ، عفونت لگنی ، آپاندیسیت یا جراحی شکم یا لگن ، اندام ها را به هم وصل می کنند.

جهت درمان ناباروری و دریافت نوبت مشاوره، از خانم دکتر سهیلا هاشمی متخصص زنان و زایمان و نازایی و جراحی زیبایی زنان با شماره 09132708982 تماس بگیرید.

دلایل دیگر در خانم ها عبارتند از:

سرطان و درمان آن: بعضی از سرطان ها (خصوصاً سرطان های تولید مثل زن) – اغلب باروری زنان را تشدید می کنند ، هم پرتودرمانی و هم شیمی درمانی می توانند روی باروری تأثیر بگذارند.

سایر شرایط: شرایط پزشکی همراه با تاخیر در بلوغ یا عدم قاعدگی ، بیماری سلیاک ، دیابت  کنترل نشده و برخی از بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس می تواند بر قدرت باروری زن تأثیر بگذارد. ناهنجاری های ژنتیکی همچنین می تواند احتمال بارداری را کاهش دهد.

علائم نازایی در زنان:

ناباروری ، که علامتی در برخی از خانم ها نشان نمی دهد ، برای اکثر زنان علائم زیادی را نشان می دهد. ساده ترین علامت ناباروری در زنان در سن باروری ، بی نظمی در قاعدگی است. به عنوان مثال ، این واقعیت که اگر فاصله بین دو قاعدگی کمتر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز است ، می تواند به عنوان علائم بی نظمی تخمک گذاری و در نتیجه ناباروری تلقی شود. با این حال ، خونریزی غیر طبیعی بسیار شدید و طولانی مدت یا دوره های کمتر از 2 روز ، به شکل خونریزی قطره ای در قاعدگی نشان می دهد که مشکل تخمک گذاری وجود دارد. باز هم ، قاعدگی در فواصل بسیار نامنظم. گاهی اوقات 20 روز ، گاهی 30 روز ، بعضی اوقات 45 روز یک بار قاعدگی می تواند ناباروری تلقی شود. علاوه بر این ، تغییرات بافتی و ساختاری در پوست زن ، آکنه بیش از حد ، موهای زائد بیش از حد ، ریزش مو ، افزایش وزن ناگهانی یا کاهش وزن ، کمردرد و پشت درد ، درد شدید در حین مقاربت جنسی می تواند از علائم ناباروری باشد. اگرچه در دوره شیردهی نباشد، اما ترشح شیر سفید از سینه های زن به عنوان نشانه ناباروری تلقی می شود.

دسته بندی : بهداشت و سلامت بانوان لیزر موهای زائد